miercuri, 13 iunie 2012

Bucătăria thai, un... ambasador redutabil


Bucătăria thai, un... ambasador redutabil

 
 
Nu a trecut mult timp de când Muzeul Naţional al Sa­tu­lui „Dimitrie Gusti" a găzduit Festivalul Culturii Thailandeze. Atunci m-am putut bucura de specta­cole thailandeze de marionate, dansuri tradiţionale şi po­pulare thailandeze. Am urmărit cu plăcere demonstraţiile de gătit, sculptat în fructe şi legume sau am fost cuprinsă de uimire când am văzut cum iau viaţă animale sau flori din zahăr în mâinile talentate ale artiştilor thailandezi. 

ARTĂ ÎN BUCATE

Dar pentru că mi s-a părut prea puţin, pentru a putea pă­trunde măcar virtual pe minunatul tărâm al Thailandei, am avut nevoie de ajutorul Excelenţei Sale Doamna Ambasador Chantipha Phutrakul, care a avut amabilitatea de a mă primi şi a-mi răspunde la întrebări. Mai întâi i-am mulţumit că mi-a oferit posibilitatea de a cunoaşte o mică parte a culturii, tradiţiilor şi gastronomiei thailandeze, admirând costumele dansatorilor şi artiştilor, precum şi instrumentele lor muzicale. Nu am avut contacte cu această cultură decât prin intermediul unor cursuri de bucătărie thailandeză când, la fel ca şi acum, am fost surprinsă în mod plăcut de deosebita plăcere şi atenţie pe care o au thailandezii atunci când prepară o mâncare, când sculptează în fructe şi legume, dansează sau pictează. Sculptura în fructe şi legume este un simbol al eleganţei şi perfecţiunii tradiţiei culinare thailandeze. 

„Cum a apărut această artă? Pot europenii să înveţe să sculpteze în şcoli?", i-am adresat o întrebare Excelenţei Sale. „Această artă se practică de sute de ani în fiecare casă din Thailanda", mi-a răspuns. „Pentru noi nu contează doar gustul, ci şi formele pe care le au alimentele şi se învaţă din generaţie în ge­neraţie. Din momentul în care învăţăm cum să gătim, învăţăm să sculptăm fructe şi legume. Sculptura se predă încă din clasele primare şi, bineânţeles, europenii pot învăţa să sculpteze. Sunt doar câţiva paşi, dar ca să iasă perfect, trebuie să înveţi bine tehnica şi, mai ales, îţi trebuie ani şi ani de practică. De asemenea, îţi trebuie cuţite speciale pentru sculptat, căci folosind cuţitele obişnuite nu se poate realiza nimic."

Bucătăria thailandeză este unică, fiecare preparat în parte alcătuind o mică poveste. Dar care sunt cele mai reprezentative preparate pentru Thailanda? Cu multă solicitudine, Excelenţa Sa Doamna Chantipa Phutrakul mi-a răspuns: „Thailanda este împărţită în patru regiuni: partea de Nord, Nord-Est, Centru şi Est. În partea de nord avem laptele de cocos, curry şi anumite legume. În partea de N-E avem salata de papaya, apoi salata de legume, salate de fructe şi orezul lipicios. La o masă trebuie să avem o proporţie bună între preparate. În funcţie de zone, avem mâncare iute sau mai dulce, sărată sau mai puţin sărată. Cea mai populară mâncare vine din Centru. Avem numeroase reţete de salate, stir-fry, preparate cu carne de porc sau Golden Delights, un dulce special realizat la nunţi. Phad Thai e cel mai reprezentativ şi popular fel de mâncare, apoi mai este si supa Tom yum, care este un melanj de gusturi: picant, dulce, sărat si acru. Totul la acest fel de mâncare este deosebit, de altfel, dacă stăm să ne gândim, este ca o călătorie în care nu ştii la ce să te aştepţi. La început ţi se pare că este picantă, când introduci mâncarea în gură apoi, cu cât alunecă mai mult pe gât, devine dulce, acră sau sărată".

PREFERINŢE CULINARE

Dar care sunt preparatele favorite ale doamnei ambasador? „Phad Thai, salată de papaya şi Tom Yum, preparate care pot fi regăsite oriunde în Thailanda. Ţin minte că cineva spunea că cea mai bună mâncare thailandeză este cea preparată sau cumpărată de pe străzi". Preparatele thailandeze conţin numeroase ingrediente, multe dintre ele având proprietăţi medicinale. Putem spune că mâncarea thailandeză poate fi considerată şi medicament, fără însă a pune accent pe această calitate şi scoţând în valoare mai întâi valorile ei nutritive. Acest lucru mi l-a argumentat şi Excelenţa Sa: „Mâncarea thai este foarte sănătoasă, dar este doar mâncare. Desigur, alături de medicamente, este foarte valoroasă deoarece prin fiecare dintre ingredientele conţinute, un preparat în parte este bun pentru o afecţiune".

Referitor la bucătăria românească, Doamna Ambasador ne-a spus: „Am încercat o mulţime de preparate culinare româneşti şi am găsit similitudini cu unele feluri de mâncare thailandeze: spre exemplu «ciorba» sau «borşul» (n.r. - pronunţă cu plăcere numele preparatului în limba română), acrişoară ca şi Tom Yum, mi se par foarte gustoase. Apoi «sarmalele» (n.r. - pronunţă din nou, apăsat, tot în limba română) sunt foarte gustoase şi ele, mai ales când sunt doar din carne de porc. «Zacusca» e şi ea asemănătoare cu un fel de mâncare din Thailanda."

Ce ar recomanda prietenilor şi cunoscuţilor? „Toate cele de mai sus, dar cel mai mult mi-au plăcut şi aş recomanda cârnaţii picanţi şi poate şi ciorba de peşte".

foto: Andreea Aron
text: Alina-Ramona Anghel
publicat in Jurnalul National/Jurnalul de Bucatarie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu